środa, 1 listopada 2017

"Wichrowe Wzgórza" Emily Brontë









Wichrowe Wzgórza
Emily Brontë
Seria: Angielski ogród
Wydawnictwo: Świat książki




Historia tragicznej miłości i zemsty osnuta na tle dziejów trzech pokoleń dwóch ziemiańskich rodzin, opowieść, której scenerię stanowią tajemnicze i urzekające wrzosowiska północnej Anglii.

Mały chłopiec, Heathcliff, jako osierocone dziecko trafia do domu Earnshawów. Wychowując się w tej zamożnej rodzinie, obdarza odwzajemnioną miłością Katarzynę, córkę swoich przybranych rodziców. Prześladowany przez przyszłego dziedzica Hindleya, poznaje też smak nienawiści. Gdy przekonuje się, że konwenanse mogą pokonać nawet najsilniejszą miłość, znika na trzy lata, aby powrócić jako dysponujący fortuną niewiadomego pochodzenia, demoniczny i bezwzględny mściciel. Od tego momentu nikomu w rodzinie nie będzie łatwo znaleźć własne szczęście.


Książkę posiadam już od dłuższego czasu, ale nie mogłam się jakoś zmobilizować, by się za nią prędzej zabrać. Jest ona z serii "Angielski ogród" i już wcześniej udało mi się z niej przeczytać "Dumę i uprzedzenie", która bardzo przypadła mi do gustu i ją wam polecam.


Muszę przyznać, że ciężko mi było na początku tej historii. Po przeczytaniu opisu na okładce, a kilku pierwszych stron, nie wiedziałam o kim i o czym jest mowa. Musiałam czytać ją na spokojnie i bez pośpiechu, gdyż zaczęłoby mi się to wszystko bardzo mieszać. Poza tym decyzje tych postaci i sama ich kreacja powodowała, że czytelnik męczyłby się, gdyby miał na raz przeczytać pół książki. Wydarzenia tu ukazane poznajemy także w niecodzienny sposób. Pewien pan Lockwood dowiaduje się jej od starszej pani, która uwielbia opowiadać o rodzinie, u której często pracowała. Mamy więc tu do czynienia z retrospekcją. Wydarzenia rozgrywają się właśnie w tytułowych Wichrowych Wzgórzach, a także w Drozdowym Gnieździe, należącym do Lintonów.




Dla wielu z was miłość, która tu została ukazana będzie trudna do zrozumienia. Bohater, który został odtrącony przez ukochaną, zmienił się strasznie. Zniknął, ale wrócił gotowy do podjęcia drastycznych kroków. Postanowił dokonać zemsty doskonałej w tej rodzinie, która go tak bardzo skrzywdziła. Trudno mi było go zrozumieć. Jednak te wszystkie intrygi mnie zaciekawiły i chciałam wiedzieć, jak to wszystko dalej się potoczy i oczywiście jakie będzie zakończenie tej smutnej historii.


Bohaterowie są bardzo specyficzni. Dość ciężko ich polubić za ich charakter. Często zachowywali się irracjonalnie i podejmowali błędne decyzje. Miały one także skutek na losy kolejnych postaci. Heathcliff został zraniony, ale to nie usprawiedliwia jego czynów. Jego ukochana to dość denerwująca postać, która uważa się za nie wiadomo kogo. Mamy tu wiele osób spokrewnionych z nimi, ale chyba najbardziej spodobała mi się postać Nelly Dean, od której poznajemy ich historię. Wychowała ona także sporo dzieci. Pan Lockwood słuchał jej zwierzeń z tego okresu jej życia. Ona też nie miała wtedy lekko.


Nie zauroczyła mnie ta powieść tak, jakbym sobie tego życzyła. Ukazana tu miłość bohaterów nie była jak dla mnie taka niesamowita. Bardziej mi się podobały te intrygi i sekrety. Może to, że ciężko jest polubić postaci, wiąże się właśnie z tym. Mimo tego i tak jestem zadowolona, że udało mi się poznać ten klasyk. Z pewnością sięgnę w przyszłości po inne tytuły z tej serii.
♥ Julia

12 komentarzy:

  1. Mnie też nie zachwyciła ta powieść tak, jak tego oczekiwałam. Bohaterowie właściwie irytowali mnie i nie potrafiłam im prawdziwie współczuć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dokładnie. Spodziewałam się zupełnie czegoś innego. XD

      Usuń
  2. Kocham Heathcliffa! Uwielbiam tę powieść, choć to w moim przypadku dosyć dziwne xD

    Bookeater Reality

    OdpowiedzUsuń
  3. Eh, jeszcze nie miałam okazji czytać ale mam zamiar nadrobić. A te wydania są cudne!

    OdpowiedzUsuń
  4. Te wydania są śliczne! Zawsze gdy widzę je w sklepie, to się zachwycam :D
    Kiedyś przeczytam, bo nic z tych kwiatowych lektur nie przeczytałam :/ :)
    Buziaki! ;* Dolina Książek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja w księgarniach widzę czasami dwa wydania tej serii. xdd Jednak chciałabym przeczytać więcej, bo mają one coś w sobie, co mnie do nich ciągnie. ;)

      Usuń
  5. Wciaż sobie powtarzam, że sięgnę po klasykę, niestety nigdy nie jestm mi po drodze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi zawsze więcej czasu zajmuje przeczytanie takich książek. xd

      Usuń
  6. Ach ta klasyka :) Zawsze człowiek chce sięgnąć, ale później wybiera zupełnie coś innego. Wrzosowiska są piękne, kojarzą mi się z Tajemniczym Ogrodem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dokładnie. Mam nadzieję, że to się zmieni. :)

      Usuń